Reactive facebook.

Salam & Hello.

Actually memang dah lama aku buat facebook since aku terjebak dalam dunia internet cuma masa tu tak reti sangat guna fb. Lagipun time tu aku sibuk dengan myspace dan friendster aku. Yang 2 (ms & fs) tu lagi best bagi aku masa tu. Tapi, since sekarang fb tiba² popular aku start using fb balik setelah lama deactivekannya sekian lama dulu. Masa nak deacive tu sebebanrnya aku nak delete terus tapi takde function delete just deactive je. Lantak la, layan je, deactive je. Sekarang bila nak guna balik fb terus reactive balik dengan login je emel dan password yang sama. Walaupun tau fb ni milik yahudi tapi entahlah kenapa aku still degil nak jugak berfacebook. Hmmm, tapi insya-Allah suatu hari nanti pasti aku akan delete facebook permanently!

Kat bawah ni ada beberapa fact/teori tentang fb. Terpulang kepada kita masih nak menggunakan lagi ke tak perkhidmatan social networking yang satu ni. *Aku ambil ni dari sebuah blog.

Tahukah anda sedikit sebanyak tentang Facebook?


  • Tahukah anda!!!Facebook telah berjaya mengaut keuntungan sebanyak USD300 juta pada tahun 2008? Ini tidak menghairankan kerana ia disokong oleh 140 juta pengguna aktif di seluruh dunia dan sejumlah 8.5 juta foto dimuat turun setiap hari.
  • Tahukah anda!!! bahawa pengasas Facebook , iaitu Mark Zuckerberg dilahirkan dalam sebuah keluarga (Yahudi-Amerika) dan dibesarkan di Dobbs Ferry, Westchester County, New York?
  • Tahukah anda!!! bahawa Mark Zuckerberg semasa menuntut di Universiti Harvard telah (menggodam laman) sesawang universiti untuk mendapatkan profail peribadi para pelajar tanpa kebenaran mereka? Maka, adakah jaminan terhadap profail peribadi para pelanggan Facebook tatkala kini beliau adalah merupakan CEO-nya?
  • Tahukah anda!!! bahawa (Majalah Time) telah mengiktiraf Zuckerberg dalam ranking ke 52 daripada 101 tokoh sebagai antara 'tokoh paling berpengaruh dunia 2008′, iaitu sebaris dengan nama besar Barrack Obama dan Dalai Lama? Tahukah anda bahawa majalah (Forbes Top400) telah menyenaraikan Mark Zuckerberg sebagai individu ke-321 terkaya Amerika daripada 400 individu lain pada 2008? Namun apa yang lebih penting, Zuckerberg merupakan individu termuda pernah disenaraikan Forbes, ketika usianya baru mencecah 24 tahun dengan kekayaan peribadi sebanyak USD1.5 billion.
  • Tahukah anda!!! bahawa Mark Zuckerberg, CEO Facebook adalah merupakan seorang ahli aktif kepada sebuah pertubuhan persaudaraan Yahudi Amerika Utara, (Alpha Epsilon Pi Fraternity (AEPi) ?
Baca lagi mengenai facebook disini, disini dan disini (click it).

Semuanya sudah terang lagi bersuluh, tepuk dada tanya iman, lu pikir la sendiri. Fikir guna hati, bukan perasaan. Yang penting niat kita menggunakan fb ni, gunakan untuk kebaikan bukan untuk menambah kemungkaran. Moga-moga kita semua sedar untuk berhenti menggunakan fb ni. Agaknya bila aku nak delete fb permanently?

No comments:

Post a Comment